Sluiten
Geschreven door Jolien. In categorie Interview.
27 MEI 2015

De Kinderfeestwinkel en Het is Liefde zijn winkels om vrolijk van te worden

Aan de muren hangen kleurrijke slingers, in de kasten liggen allerlei soorten taartversieringen en bij de toonbank vind je grabbeltoncadeautjes. De Kinderfeestwinkel in de Pijp in Amsterdam is een plek om vrolijk van te worden. Ook een bezoekje aan hun andere filiaal Het is Liefde is de moeite waard. Daar vind je alles om van je bruiloft een prachtige dag te maken. Mede-eigenaresse Jikke vertelt ons meer over de bijzondere winkels.

Het is Liefde en de Kinderfeestwinkel zijn allebei gevestigd in de Pijp in Amsterdam, in de Eerste van der Helststraat en de Gerard Doustraat. De Kinderfeestwinkel zit al sinds 1998 in de Pijp. Jikke, Maaike en Harre werkten er al een hele tijd toen ze de winkel in 2004 overnamen. Omdat de vorige eigenaar nooit fysiek aanwezig was in de winkel, voelde het al veel langer als hun eigen winkel. Inmiddels hebben ze er een tweede winkel bij met bruiloftversieringen: Het is Liefde.

Jikke vertelt waarom ze het zo leuk vindt om in de feestwinkels te werken: ‘’Het is een hele vrolijke plek en het werk is afwisselend. Er komt van alles kijken bij het hebben van een eigen winkel: inkopen, personeel, roosters, de indeling van de winkel, reclame. We kennen ons personeel ook heel goed, veel meiden werken er al lang. Ik verbaas me er elke dag weer over hoe snel de tijd gaat.’’

De Kinderfeestwinkel heeft een ruim assortiment: versiering, verkleedkleren, cadeau’s, uitdeelcadeautjes, knutselspulletjes, spelletjes en babyspulletjes. ‘’Het is Liefde is meer voor volwassenen,’’ vertelt Jikke. ‘’Het thema van de winkel is trouwerijen. Het publiek in allebei de winkels is heel afwisselend: ouders van kinderen, opa’s en oma’s, stelletjes, studenten, mensen uit de buurt, maar ook mensen die aan de andere kant van het land wonen. Verder komen er ook veel toeristen. Soms lopen ze hier toevallig langs en soms hebben ze een artikel over de winkels gelezen in een boekje.’’

‘’We hebben ook een webshop maar die werkt meer als etalage. Veel mensen oriënteren zich eerst graag online en komen dan toch naar de winkel om het product te bekijken. Het is toch zo dat je het op webshops soms niet goed kunt zien. Als je iets in een offline winkel koopt, kun je het even vasthouden en weet je zeker dat je koopt wat je zoekt. Volgens mij is er online of offline geen andere plek waar je de combinatie van producten kunt krijgen die wij aanbieden.’’